Refugi de coma vaca – refugi d’Ulldeter

(GR 11.7 – GR 11)

Durada: 3h d’Anada

Desnivell: +500 m, -300 m

Bonica excursió pel fons dela capçalera de la coma de Fresers, de relleu força suau cobert de prats. La pujada del fons de la vall al coll de la Marrana és dura per la inclinació del vessant. Fins al juliol pot haver-hi una gran congesta al vessant d’Ulldeter del coll de la Marrana.

Itinerari:

Des del refugi de Coma de Vaca baixem cap a la palanca que travessa el riu Freser, i anem a trobar el camí que puja a Queralbs. Travessem el torrent del Bogadé, que baixa del Balandrau, i continuem cap al N seguint la coma de Fresers per la riba esquerra del riu. Pugem al costat d’unes vires rocoses sobre un petit engorjat del riu. Més amunt passem per uns prats al peu d’unes roques rogenques: la jaça del Roc de l’Orri (00:45 h). A l’altra banda del riu veiem dues barraques de pastors.

Continuem pel fons de la vall, passem una font abundosa i més amunt travessem un torrent que baixa del coll de la Marrana. Més endavant ens hem de començar a enfilar, pel prat i sense camí, cap al NE deixant a la nostra dreta un esperó coronat per un turó amb une tarteres. La pujada és dura. Al final sortirem a un cami transversal, el de Núria a Ulldeter.

El seguim cap a la dreta, en suau pujada fins al coll de la Marrana (02:15 h). Del coll baixem, i fins a travessar una pista d’esquí amb unes tanques paraneus. Deixant les tanques a la nostra dreta baixem cap la suau carena coberta de prat al final de la qual hi ha el refugi d’Ulldeter.