Queralbs- refugi d’Ulldeter

Durada: 06:40 h

Desnivell: +1375 m, -360 m

Itinerari molt bonic que ressegueix totes les gorgues del Freser. Tanmateix cal considerar-lo dur pel desnivell i llargada. Requereix bona forma física i bon calçat. A l’hivern és totalment desaconsellable si no es pot fer en bones condicions, de temps i de neu, per excursionistes amb molta experiència, forma física i amb el material adequat.

Itinerari:

Des de Queralbs baixem per la carretera de Ribes de Freser, passem el pas a nivell del cremallera i arribem fins a un revolta molt tancat al costat del casal marista de la Farga, a la cruïlla de la carretera de Fustanyà i Serrat. Deixem la carretera de Ribes i passem el pont de les Ielles i, immediatament deixem la carretera de Serrat i en prenem una que comença a pujar seguint la riba del Freser aigües amunt fins a la central elèctrica de Daió.

Travessem el Freser pel pont de fusta destinat als vianants i continuem pel camí a trossos empedrat que ara ressegueix la riba dreta del Freser enmig d’una vegetació a trams densa, fins al barranc dels Fossos, que travessem per un pont d’obra. Uns metres torrent amunt tenim el salt del Grill.

El camí continua vall amunt tallat a les roques i força enlairat fins a un espai més ample abans conreat: les Ribes. Continuem pujant per una zona boscosa, passem un petit collet en una clariana i, resseguint la vora del torrent, arribem a la palanca sobre el Freser (02:05 h). Travessem la palanca i deixem a la dreta la font de les Marrades amagada en el prat.

El camí comença a pujar pel bosc, travessa les canals que baixen del Balandrau quan torna a sortir del bosc, superar el dret vessant, cobert de tartera, mitjançant una sèrie de llaçades fins al cim de la pujada on sembla que hi havia abans el pedró de Costa Rubí (03:35 h).

Ara el camí planeja, molt enlairat del riu, primer per una tartera i més enllà per una cornisa rocosa fins que ha vorejat tot l’esperó de la muntanya. Baixem en llaçades, cap al torrent del Bogadé, i en seguim la riba esquerra fins a la palanca sobre el Freser que travessem i ens enfilem al proper refugi de Coma de Vaca (03:55 h).

Des del refugi de Coma de Vaca o del torrent del Bogadé seguim l’itinerari anterior fins al refugi d’Ulldeter (2235 m).